Elektromobilový průmysl Číny a EU na křižovatce, Čína chce transparentní spolupráci

(240912) -- FRANKFURT, Sept. 12, 2024 (Xinhua) -- People take pictures at the booth of BYD at the Automechanika in Frankfurt, Germany, Sept. 11, 2024. A leading trade fair for the aftermarket sector of the auto industry, Automechanika, kicked off on Tuesday, highlighting electrification and sustainability. An Electric Vehicle Expo (EVA Expo), hosted by the Automotive Sub-council of China Council for the Promotion of International Trade (CCPIT Auto), is offering trade visitors an opportunity to connect with Chinese auto manufacturers and explore potential partnership opportunities during the Automechanika fair. (Xinhua/Zhang Fan)

Obchodní spor týkající se vývozu elektromobilů z Číny do Evropské unie (EU) nadále přitahuje širokou pozornost, přičemž do rozhodnutí EU o konečných clech, která hodlá uvalit na čínské elektromobily, zbývá něco málo přes měsíc.

V uplynulých dnech pobýval v Evropě čínský ministr obchodu Wang Wen-tchao, aby jednal o protisubvenčním šetření EU týkajícím se čínských elektromobilů. Jednalo se o doplnění více než deseti kol konzultací, které již v uplynulých měsících v této věci proběhly mezi čínskými a evropskými pracovními týmy.

Čínský ministr obchodu jednal v Bruselu

Ve středu Wang v Bruselu předsedal kulatému stolu čínsko-evropského průmyslového řetězce podniků vyrábějících elektromobily, kterého se zúčastnili vedoucí představitelé téměř 30 čínských a evropských společností a také souvisejícího průmyslového sdružení. Zástupci si na setkání vyměnili názory na nalezení vhodného řešení protisubvenční kauzy EU a na další prohlubování spolupráce mezi Čínou a EU v oblasti průmyslového řetězce elektrických vozidel.

S poukazem na vysokou vzájemnou závislost čínského a evropského automobilového průmyslu, která je výsledkem 40 let plodné průmyslové spolupráce, Wang uvedl, že čínský a evropský automobilový průmysl »se nacházejí na kritické křižovatce« a že »otevřená spolupráce je nejlepší možností«.

»Tváří v tvář protisubvenčnímu vyšetřování EU týkajícímu se čínských elektrických vozidel bude Čína do poslední chvíle pokračovat v úsilí o jednání a vyřešení této otázky,« řekl.

Španělsko změnilo kurz, Německo nechce další cla

V nadcházejících týdnech má 27 členských států EU hlasovat o navrhovaných konečných clech na čínské elektromobily a v souvislosti s celním plánem EU se objevují stále větší pochybnosti, zejména mezi zeměmi, které doufají, že přilákají čínské investice.

Španělsko, které v předběžném hlasování hlasovalo pro uvalení cel, změnilo kurz a uvedlo, že by EU měla své rozhodnutí pečlivě zvážit. Proti rozhodnutí Evropské komise uvalit vysoká cla se vyslovily i další země, včetně Německa, Švédska, České republiky a Maďarska, a také řada evropských automobilových společností.

Vedoucí německého spolkového kancléřství Wolfgang Schmidt během úterního setkání s Wangem v Berlíně uvedl, že Německo pevně doufá, že EU a Čína případ řádně vyřeší prostřednictvím dialogu a konzultací, a že Německo vždy věří, že uvalení dalších cel není řešením.

Italský ministr zahraničí Antonio Tajani v pondělí během jednání s Wangem rovněž uvedl, že Evropská komise by měla případ řešit v přísném souladu s pravidly Světové obchodní organizace (WTO) a příslušnými právními předpisy EU, aby nedošlo k narušení hospodářské a obchodní spolupráce mezi Čínou a EU.

Tyto poznámky ukazují, že stále existuje snaha podpořit spolupráci prostřednictvím rozhovorů a vyhnout se eskalaci obchodních třenic, i když s určitou nejistotou.

Podle analytiků případ překročil čistě ekonomický rámec, protože se zpolitizoval, což značně zvyšuje obtížnost jednání.

»Obchodní třenice, kterým Čína čelí, jsou stále více ovlivňovány politickými faktory. Zejména v některých důležitých odvětvích se objevují případy, kdy některé země spojují své síly, aby přijaly opatření proti Číně,« uvedl Cchuej Fan, profesor na Univerzitě mezinárodního obchodu a ekonomie.

Postoj Číny – snaha o řešení sporů dialogem

Čínské ministerstvo obchodu (MOC) uvedlo, že Čína se s největší upřímností snaží o řádné řešení sporů prostřednictvím dialogu a konzultací a že je odhodlána chránit legitimní práva a zájmy čínských podniků.

»Případ protisubvenčního šetření EU je složitý a má široký dopad a je třeba se na něj dívat s klidnější myslí,« uvedl Liang Ming, výzkumný pracovník Čínské akademie pro mezinárodní obchod a hospodářskou spolupráci při MOC.

Liang uvedl, že Čína výsledek jednání nepředjímá, a věří, že země nebude dělat kompromisy v zásadních otázkách týkajících se národních a podnikových zájmů.

Podle průmyslových analytiků vyžaduje rozvoj průmyslu elektrických vozidel globalizaci založenou na komparativních výhodách všech stran, což je v souladu se zákonitostmi ekonomiky a průmyslového rozvoje.

Tváří v tvář protisubvenčnímu šetření EU dá trh svou odpověď, uvedl Tchu Sin-čchüan, děkan Čínského institutu pro studia WTO při Univerzitě mezinárodního obchodu a ekonomie.

Čím složitější a přísnější je prostředí pro rozvoj, tím více by čínské společnosti měly zvyšovat své povědomí o příležitostech a rizicích a pevně upevňovat své výhody prostřednictvím vědeckotechnických inovací a průmyslové modernizace, aby mohly zvítězit na konkurenčním mezinárodním trhu, uvedl Tchu.

Na fotografii nahoře se lidé fotografují u stánku společnosti BYD na veletrhu Automechanika ve Frankfurtu nad Mohanem, 11. září 2024. FOTO – Xinhua/Zhang Fan

(Xinhua)

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*